Mehir Nedir Çeşitleri İslami Hükmü ve Miktarı Nedir Açıklamalı Anlatım

Mehir İslam Dininin nikah münasebeti ile kadına verdiği maddi haktır. Bu yazımızda Mehir Nedir Çeşitleri İslami Hükmü ve Miktarı Nedir Açıklamalı Anlatım konulu makalemizi inceleyelim.

Mehir Nedir

Mehir Nedir

Evlenirken erkeğin eşine verdiği veya vereceğini taahhüt ettiği paraya veya mala Mehir denmektedir. Kur’an-ı Kerim’de mehir mevzusunda ayetler bulunmaktadır. Hanefi mezhebine göre mehir nikahın sonuçlarındandır. Nikah sırasında belirlenmese veya nikah sırasında verilmeyeceği koşul olarak sunulsa bile evlenen kadının mehir alma hakkı vardır.

Mehri Müsemma Ve Mehri Misil Nedir

Mehir kendi içinde ikiye ayrılmaktadır. Eğer mehrin miktarı nikah sırasında belirlenirse bu mehre mehr-i müsemma denir. Nikah sırasında belirlenmeyen mehirin miktarı ya da belirlenip sonradan geçersiz sayılan mehir evlenen kadın için mehr-i misil olarak adlandırılmaktadır. Böyle bir durum sonucunda mehrin miktarı kadının çevresindeki bulunan her bakımdan konumuna denk olan kadınların aldıkları mehirin miktarı olarak belirlenmektedir.

Mehri Muaccel Ve Mehri Müeccel Nedir

Mehirin verilme zamanına göre ikiye ayrılmaktadır; mehr-i muaccel ve mehr-i müeccel. Mehr-i Muaccel’de mehir peşin olarak verilir. Kadının mehrini almadan kocasının evine gitmezse mehr-i muaccel gerçekleşir ve kadının böyle bir hakkı bulunmaktadır. Mehr-i müeccel de ise mehrin verilmesi sonraya bırakılır. Ödenme zamanı nikah sırasında belirlenmişse zamanı geldiğinde ödenmesi gerekmektedir. Eğer bir vakit belirlenmemişse boşanma durumunda mehrin verilme zamanı gelmiş olur ve ödenmesi gerekir. Erkeğin kadını boşamasıyla kadının mehri teslim edilmelidir. Erkeğin ölmesi halinde ise geride bıraktığı mirastan kadının mehri ödenmelidir.

Mehir Miktarı Nedir

Kadına verilecek mehirin miktarında maddi ve manevi değere sahip olan her türlü çıkarı göz önünde bulundurulmalıdır. Hanefi Mezhebine göre mehrin en az verilme miktarı 10 dirhem (o zamanın iki koyun bedeli)’dir. Malikilere göre ise 3 dirhem gümüş miktarıncadır. Diğer mezheplerden olan Şafi ve Hanbeli Mezheplerine göre mehir için en az ya da en çok sınırı bulunmamaktadır. Hanefi ve Malikilerde mehrin en çok sınırının olmadığını söylerler.

Hz. Ömer’in halifelik yaptığı dönemde evliliklerin daha kolay olması için verilen mehir için en üst sınır koyulması düşünülmüştür. Fakat Nisa Suresinde geçen “..onlardan birine kantarlarca mal (mehir) vermiş olsanız dahi, artık ondan (verdiğinizden) bir şeyi geri almayın. (NİSA 4/20) ayetini göz önüne alınarak bu düşünce hayata geçirilmemiştir.

Mehir Miktarı Nedir

Mehiri Vermemek Kul Hakkına Girer

Mehir bir kadını hem evliliğe yakınlaştırmak hem de ona belirli bir maddi güç kazandırmak amacıyla verilmesi emredilmiştir. Boşanan kadına mehrinin verilmemesi erkeğin kul hakkına girmesine neden olur.

 Kur’an-ı Kerim’de  “Kadınlara mehirlerini gönül rızası ile verin; kendi arzuları ile mehrin bir kısmını size hediye ederlerse, onu da afiyetle yersiniz” (Nisa Suresi 4. ayet) ayeti ile kadının isterse mehrini kocasına hediye edebileceği söylenmektedir.

Mehir kelimesi ile aynı anlamları karşılayan sadak, nihle ve ecir kelimeleri nikah esnasında erkeğin kadına verdiği veya vereceği malı ve miktarını ifade etmektedir. Cahiliye devrinde bazı toplumlarda erkekler kadınları; kadınların rızaları dışında alırlardı ve kadına akraba olan erkeklere bir ödeme yaparak o kadınla evlenmiş olurdu. Günümüzde hala bazı yörelerde devam eden başlık parası mevzusu bu eski gelenekten çıkan bir adettir. İslam dini ile erkeğin kadın ile evlenirken kadının akrabalarına bir meblağ ödemesi yasaklanmıştır. Bunun yerine erkeğin kadına evlenirken bir hediye mahiyetinde para veya mal vermesi emredilmiştir.

Erkeğin nikah sırasında kadına mehir verirken mehri sosyal ve hukuki bir vazife, ona verilen bir değer ve kadının bir teminatı olarak görmesi istenmiştir. Mehrin verilmesi boşanmayı güçleştirmesi ve boşandıktan sonra kendi imkanlarına dayalı ekonomik yeterliliği bulunmayan kadınlar için bir süre onu idare etmesi noktalarında kadınların teminatı olarak ifade edilebilir.

ZİYARETÇİ YORUMLARI

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu aşağıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.

BİR YORUM YAZ